9. října 2014 – Ikarus 280 jako linka číslo 77 u tramvajové smyčky Zawodzie – Pavel Hypš
Katovice (polsky Katowice) jsou významné historické město Horní Slezska v Polsku. Město leží na řekách Koldnica a Rawa. Je střediska více než pětimilonové aglomerace, ve městě samotném žije přibližně 300 tisíc obyvatel.
Oblast Horní Slezska v okolí Katovic byla osídlena Slovany kolem 6. století našeho letopočtu. Město samotné bylo založeno až roku 1865. V referendu z roku 1921 místní obyvatelé rozhodly o setrvání Katovic k tehdejšímu Německu, i přesto však byly přičleněny k Polsku. Mezi léty 1953 až 1956 neslo město název „Stalinovo město“ (Stalinogród).
V oblasti hlavního Rynku se až do 50. let 20. století nacházelo historické centrum s budovami z počátků města. Kvůli nařízením tehdejšího režimu však byly zbourány a nahrazeny moderními, u kterých se dnes uvažuje o demolici a přestavbě náměstí opět jako historického centra.
Město je rozděleno do čtyř částí, pojmenovaných podle světových stran. Pátou část pak tvoří střed, nazývaný pouze „Město“. Každá část je rozdělena ještě na tři až pět čtvrtí, dohromady je čtvrtí 22. Přirozené centrum tvoří čtvrť Śródmieście ve „Městě“.
Počátky tramvajové dopravy ve Slezské aglomeraci se datují k 27. květnu 1894, kdy byl zahájen provoz na trati z Velkých Piekar (Wielkie Piekary) do Bytomi. Už v následujícím roce zahájily provoz mj. také dvě tratě z Katovic, a to do Siemianowic a Chorzowa. V září 1898 měla síť již 75 km.
V roce 1900 dochází ke zprovoznění trati z Katovic do Myslowic. Tratě byly úzkorozchodné (785 mm), první klasická se objevuje až roku 1912. Je jí trasa z katovického náměstí (Katowice Rynek) do Kościuszkova parku.
Dnes jsou Katovice centrem jednoho z největších tramvajových systémů na světě. Uvnitř systému je kromě Katowic ještě 12 dalších měst v okolí. V provozu je přibližně 30 linek na tratích o celkové délce 342 km. Všechny linky jsou zařazeny do systému GOP. Oproti světovému trendu zde však dochází v posledních letech k likvidaci méně vytížených tratí a jejich nahrazení autobusy.
V oblasti Horního Slezska zpočátku zajišťovaly autobusovou dopravu soukromí dopravci, doplněni v roce 1929 státní společností Slezské autobusové linky. První vyjela 1. listopadu 1929 na trase z Katovic do Siemianowic., ještě téhož roku se přidávají také spoje do sléváren (Królewska Huta) a k německým hranicím u Łagiewniku. V roce 1937 bylo v provozu 20 linek, mj. i dálkový spoj do Krakova.
Při druhé světové válce byly zničeny garáže, opravárenská hala a také většina vozového parku. Omezený provoz byl obnoven na 11 linkách. Roku 1948 dochází k likvidaci firmy a sloučení s elektrickými dráhami.
Od roku 1951 zajišťovalo autobusovou dopravu WPK (obdoba českého ČSAD). V Katovicích byl umístěn jeho závod číslo 5, ke kterému patřila i pomocná garáž v Zawiercích. V celém Polsku, Katovice nevyjímaje, dochází v roce 1991 k úpadku firmy a vzniku mnoha menších dopravců.
Městské autobusové linky a většinu regionálních spojů přebírá nově vzniklý katovický dopravní podnik (PKM Katowice). Obsluhují celkem 21 obcí. V provozu je 64 linek, z čehož 2 jsou rychlíkové a 11 nočních.
Do Katovic jezdí z České republiky několik přímých vlakových spojů, a to na trati z Prahy přes Olomouc a Ostravu. Zastavují zde také autobusové linky dopravců Student Agency, Tiger Express a Tourbus, na linkách z Ostravy do Krakova, a celá řada dálkových autobusových linek z našeho území, směřujících na Ukrajinu.
Zdroje: web wikipedia.cz (Katovice, Letiště Katowice), web wikipedia.pl (Śląskie linie autobusowe, Tramwaje w konurbacji górnośląskiej, Wojewódzkie przedsiebiorstwo komunikacyjne v Katowicach)