Kaunas, druhé největší litevského město, se nachází na soutoku řek Něris a Němen. Žije zde přibližně 304 tisíc obyvatel. Jedná se o hlavní město stejnojmenného litevského kraje a jeho českým partnerským městem je Brno.
Kaunas byl založen pravděpodobně v 11. století, první písemná zmínka o něm je z roku 1361. Městská práva získává Kaunas v roce 1408. Mezi první a druhou světovou válkou, z důvodu polské okupace Vilniusu, byl Kaunas hlavním městem Litvy.
Dodnes se v Kaunasu nacházejí zbytky původního hradu z přelomu 13. a 14. století. V centru města se nachází také katedrála svatého Petra a Pavla, gotická trojlodní bazilika z 15. století.
Železniční doprava byla v Kaunasu zahájen roku 1861, jelikož se Kaunas objevil na významné mezistátní trati Petrohrad – Kaunas – Varšava. Železniční trať z Kaunasu do Vilniusu je nejvytíženější v zemi a v celé délce elektrifikována.
Od května 1892 zajišťovaly přepravu po centru města tramvaje. Jednalo se pouze o jedinou trať, dlouhou 3,2 km, vedoucí od hlavního vlakového nádraží k radnici. Po celou dobu jezdily po místních kolejích pouze koněspřežné vozy. K nákupu parních vozů nebo elektrifikaci tratě nedošlo, místo toho došlo v dubnu 1929 ke zrušení provozu v celé délce.
Po skončení provozu tramvají byla veřejná doprava zajištěna autobusy. Roku 1934 vznikla samostatná firma provozující v Kaunasu městské autobusy, a její nástupnické společnost existuje až dodnes. Dnes je zde v provozu 45 autobusových linek, zajišťovaných 267 vozy.
Od roku 1965 jezdí v Kaunasu trolejbusy. Provoz byl zahájen na jedné 19,6 km dlouhé trati, po níž jezdilo osm vozidel. Počet tratí i vozidel se neustále rozšiřoval. V současnosti je v provozu 15 linek, zajišťovaných 154 trolejbusy.
Mezi lety 1982 až 1988 bylo do Kaunasu dodáno celkem 125 československých trolejbusů Škoda 14Tr. Československé vozy tvořily pilíř kaunaského trolejbusového vozového parku a k jejich prvnímu nahrazování došlo až v roce 2006 dodávkou prvních vozů Solaris Trollino.
Až do září 2014 fungovala po městě paralelně společně s městskou dopravou přeprava tzv. maršrutkami, soukromými taxíky jedoucích po přesných trasách a přibírajících cestou další pasažéry. Od tohoto data jsou nahrazeny taxíky společnosti Kautra, jezdících jako linky 51 až 57, které uznávají dlouhodobé a přestupní jízdenky z městské dopravy.
Součástí kaunaské městské dopravy jsou také dvě lanovky. Jednu, z roku 1935, najdeme na vrchu Aleksotas. Rovná dráha, po níž jezdí proti sobě dvě kabiny s kapacitou 25 osob, je dlouhá 132, 9 metrů a její sklon je přibližně 18°.
Ještě o čtyři roky starší, tedy z roku 1931, je druhá lanovka v Kaunasu, zvaná Žaliakalnio. Její dráha je dlouhá 142 metrů o sklonu 25°. Vozíky byly odkoupeny použité z Německa a po dráze se pohybují rychlostí 2 metry za sekundu, dráhu urazí za 1 minutu 38 sekund.
V Kaunasu je také velmi rozvinutá letecká doprava. Letiště, nacházející se na území satelitní obce Karmelava, funguje již od roku 1915. Pravidelná osobní doprava zde však byla zahájen až v roce 1988. Od roku 2015 je zde jedna z největších základech irské společnosti Ryanair.
Zdroje: web wikipedia.cz (Kaunas), web wikipedia.lt (Aleksoto funikulierius, Žaliakalnio funikulierius), přehledy transphoto.ru
4 Replies to “KAUNAS”