Třínápravové kloubové autobusy Karosa B 961 sériově vyráběl vysokomýtský výrobce v letech 2002 až 2006, a to v počtu 151 kusů. Model Karosa B 961 navazoval na předešlé městské kloubové autobusy Karosa B 941/B 941E. Od roku 2003 se také vyráběla inovovaná verze Karosa B 961E, která se lišila lepenými bočními okny a upraveným odvětráváním motorového prostoru. V roce 2023 v české republice dojezdily tyto autobusy v pravidelném provozu s cestujícími, ale několik vozů je ještě nasazováno na linky v rámci tzv. „Retroprovozu“. Pražský dopravní podnik v letech 2002 a 2003 pořídil celkem 31 autobusů Karosa B 961.1970, z nichž dosud existuje sedm provozuschopných vozů.
Autobusy Karosa B 961 byly kloubové třínápravové vozy s polosamonosnou karoserií složenou ze dvou dílů spojených točnou a zakrytých spojovacím měchem. Přední náprava byla řiditelná s jednoduchou montáží kol, prostřední a zadní náprava neřiditelná s dvoumontáží kol. V pravé bočnici se nacházely čtvery (přední a zadní užší, druhé a třetí širší) dvoudílné, elektropneumaticky ovládané dveře s vně výsuvnými křídly a s blokací rozjezdu při jejich otevření. Přední zaoblené čelo, zadní svislé čelo složené z kostry a jednodílného laminátového panelu. Model Karosa B 961 měl okna zasazené v těsnících gumách.
Výška podlahy 890 mm s tím, že od předních dveří až za druhé dveře byla snížena na 790 mm. Pražské autobusy měly sedadla cestujících Vogel 600 s látkovým potahem. Motor Iveco F2BE1682C (EURO 3) měl výkon 213 kW (290 k) a byl spojený s automatickou převodovkou. Tato pohonná jednotka byla situována do zadní (vlečné) části autobusu. Pražské autobusy Karosa B 961.1970 navíc byly vybaveny klimatizační jednotkou nad stanovištěm řidiče a uzavřenými kabinami řidiče, kde se nacházela i malá chladnička. Autobusy Karosa B 961 mohly pojmout 45 sedících a 122 stojících cestujících.
Prototyp autobusu Karosa B 961.1970.00 (BK 4) byl vyroben v roce 2000. Následně jej výrobce používal k propagačním a prezentačním účelům. Tento autobus měl motor Iveco F2BE1682C spojený se čtyřstupňovou automatickou převodovkou ZF 4 HP 500. Od sériově vyráběných vozů měl také odlišný interiér a celovozový bílý nátěr. Zpočátku nebyl vybaven klimatizací nad stanovištěm řidiče. Po ničivých povodních v srpnu 2002 jej výrobce daroval pražskému dopravnímu podniku. Před samotným zařazením do provozu s cestujícími byl vybaven digitálními orientacemi, Odbavovacím a informačním systémem (OIS) a klimatizací nad stanovištěm řidiče. Prototyp BK 4 byl v Praze zařazen do provozu v září 2002 a obdržel ev. č. 6360. Většinu času příslušel hostivařským garážím. Po Částečné opravě (ČO) provedené v roce 2010 obdržel standardní barevný nátěr karoserie složený z bílé barvy doplněné červenými podélnými pruhy. Z pravidelného provozu byl vyřazen v roce 2017.
Pražskému dopravnímu podniku byly autobusy Karosa B 961.1970.01 dodávány v květnu 2002 (vozy ev. č. 6350-6359), v březnu 2003 (6361-6371) a v květnu 2003 (6372-6380). Autobusy ev. č. 6350-6359 měly třístupňovou automatickou převodovku Voith D851.3 a autobusy ev. č. 6361-6380 pak třístupňovou automatickou převodovku Voith D854.3. Po zařazování do pražského provozu byly autobusy postupně rozmístěny do všech autobusových garáží a postupem času docházelo k jejich přemisťování v rámci garáží. Jistě není bez zajímavosti, že vozy ev. č. 6351, 6352, 6361 a 6362 od svého zařazení do roku 2004 příslušely dejvickým garážím, které v roce 2004 přestaly sloužit svému účelu. Autobus ev. č. 6350 od svého zařazení do roku 2004 příslušel garážím Vršovice, kde právě v roce 2004 skončil provoz kloubových vozů.
U všech pražských autobusů Karosa B 961.1970 okolo roku 2010 došlo k přečalounění sedadel cestujících, kdy látkový potah byl nahrazen červenou omyvatelnou koženkou. V letech 2010 až 2019 postupně všechny autobusy prošly Částečnými opravami, přičemž posledním se stal vůz ev. č. 6366 určený pro podnikové muzeum. Autobus ev. č. 6366 byl do opravy přistaven v roce 2017. V roce 2019 byla oprava dokončena a zároveň se také stal posledním vozem značky Karosa opravovaným v Ústředních dílnách Hostivař. Rozsah Částečných oprav byl u každého vozu individuální, ale většinou byly opraveny nebo vyměněny motorické a mechanické části, mohla být vyměněna podlaha, díly karoserie a autobusy obdržely nový lak. U některých vozů došlo k výměně vlečné části (zpravidla na nový rám byla z nových dílů postavena celá kostra a karoserie). Nebylo ničím výjimečným, když se díly a součásti z jednoho vozu použily při opravě pro jiný vůz. Na přelomu let 2009 a 2010 došlo k přerozdělení autobusů Karosa B 961 do všech garáží, které vypravovaly kloubové autobusy (tj. garáže Klíčov, Kačerov, Hostivař a Řepy). Důvodem se stalo, že od té doby nově byly nasazovány výhradně na noční linky, a to díky uzavřené kabině řidiče.
Vyřazování pražských autobusů Karosa B 961.1970 probíhalo následovně: ev. č. 6360 (v roce 2017); 6371 (2018); 6352-6359, 6363 (2019); 6350, 6351, 6361, 6362, 6364, 6365, 6367-6370, 6372-6378 (2020). Muzejní autobus ev. č. 6366 byl odstaven z pravidelného provozu v roce 2017, kdy byl přistaven do Částečné opravy a poté byl předán podnikovému muzeu. Autobusy ev. č. 6379 a 6380 byly z pravidelného provozu odstaveny v roce 2020. Od 5. prosince 2020 jsou využívány v rámci tzv. Retroprovozu, a to nejprve na vybraných pořadích linky číslo 180 a od dubna 2023 na lince K. Ze všech vyřazených pražských autobusů Karosa B 961.1970 v soukromých sbírkách existovaly (a existují) vozy ev. č. 6350, 6367, 6368, 6370 a 6378 (zřejmě již byl rozebrán). Vůz ev. č. 6372 posloužil na náhradní díly. Všechny ostatní autobusy byly sešrotovány.
Zdroje: Encyklopedie pražské MHD, katalog autobusů (kol. autorů, 2015)
Interní materiály pražského dopravního podniku
Poznatky autora