Kloubové autobusy Karosa B 961 v Praze

0 Comments

Třínápravové kloubové autobusy Karosa B 961 sériově vyráběl vysokomýtský výrobce v letech 2002 až 2006, a to v počtu 151 kusů. Model Karosa B 961 navazoval na předešlé městské kloubové autobusy Karosa B 941/B 941E. Od roku 2003 se také vyráběla inovovaná verze Karosa B 961E, která se lišila lepenými bočními okny a upraveným odvětráváním motorového prostoru. V roce 2023 v české republice dojezdily tyto autobusy v pravidelném provozu s cestujícími, ale několik vozů je ještě nasazováno na linky v rámci tzv. „Retroprovozu“. Pražský dopravní podnik v letech 2002 a 2003 pořídil celkem 31 autobusů Karosa B 961.1970, z nichž dosud existuje sedm provozuschopných vozů.

21. června 2019 – Karosa B 961.1970.01 ev. č. 6351 na lince číslo 140 v terminálu Palmovka – Zdeněk Liška

Autobusy Karosa B 961 byly kloubové třínápravové vozy s polosamonosnou karoserií složenou ze dvou dílů spojených točnou a zakrytých spojovacím měchem. Přední náprava byla řiditelná s jednoduchou montáží kol, prostřední a zadní náprava neřiditelná s dvoumontáží kol. V pravé bočnici se nacházely čtvery (přední a zadní užší, druhé a třetí širší) dvoudílné, elektropneumaticky ovládané dveře s vně výsuvnými křídly a s blokací rozjezdu při jejich otevření. Přední zaoblené čelo, zadní svislé čelo složené z kostry a jednodílného laminátového panelu. Model Karosa B 961 měl okna zasazené v těsnících gumách.

22. září 2001 – Karosa B 961.1970.00 (prototyp BK 4) při prezentaci v Mostě – Zdeněk Liška

Výška podlahy 890 mm s tím, že od předních dveří až za druhé dveře byla snížena na 790 mm. Pražské autobusy měly sedadla cestujících Vogel 600 s látkovým potahem. Motor Iveco F2BE1682C (EURO 3) měl výkon 213 kW (290 k) a byl spojený s automatickou převodovkou. Tato pohonná jednotka byla situována do zadní (vlečné) části autobusu. Pražské autobusy Karosa B 961.1970 navíc byly vybaveny klimatizační jednotkou nad stanovištěm řidiče a uzavřenými kabinami řidiče, kde se nacházela i malá chladnička. Autobusy Karosa B 961 mohly pojmout 45 sedících a 122 stojících cestujících.

21. června 2019 – Interiér kloubového autobusu Karosa B 961.1970.01 – Zdeněk Liška

Prototyp autobusu Karosa B 961.1970.00 (BK 4) byl vyroben v roce 2000. Následně jej výrobce používal k propagačním a prezentačním účelům. Tento autobus měl motor Iveco F2BE1682C spojený se čtyřstupňovou automatickou převodovkou ZF 4 HP 500. Od sériově vyráběných vozů měl také odlišný interiér a celovozový bílý nátěr. Zpočátku nebyl vybaven klimatizací nad stanovištěm řidiče. Po ničivých povodních v srpnu 2002 jej výrobce daroval pražskému dopravnímu podniku. Před samotným zařazením do provozu s cestujícími byl vybaven digitálními orientacemi, Odbavovacím a informačním systémem (OIS) a klimatizací nad stanovištěm řidiče. Prototyp BK 4 byl v Praze zařazen do provozu v září 2002 a obdržel ev. č. 6360. Většinu času příslušel hostivařským garážím. Po Částečné opravě (ČO) provedené v roce 2010 obdržel standardní barevný nátěr karoserie složený z bílé barvy doplněné červenými podélnými pruhy. Z pravidelného provozu byl vyřazen v roce 2017.

14. července 2014 – Prototyp Karosa B 961.1970.00 (BK 4) ev. č. 6360 v Nádražní ulici – Zdeněk Liška

Pražskému dopravnímu podniku byly autobusy Karosa B 961.1970.01 dodávány v květnu 2002 (vozy ev. č. 6350-6359), v březnu 2003 (6361-6371) a v květnu 2003 (6372-6380). Autobusy ev. č. 6350-6359 měly třístupňovou automatickou převodovku Voith D851.3 a autobusy ev. č. 6361-6380 pak třístupňovou automatickou převodovku Voith D854.3. Po zařazování do pražského provozu byly autobusy postupně rozmístěny do všech autobusových garáží a postupem času docházelo k jejich přemisťování v rámci garáží. Jistě není bez zajímavosti, že vozy ev. č. 6351, 6352, 6361 a 6362 od svého zařazení do roku 2004 příslušely dejvickým garážím, které v roce 2004 přestaly sloužit svému účelu. Autobus ev. č. 6350 od svého zařazení do roku 2004 příslušel garážím Vršovice, kde právě v roce 2004 skončil provoz kloubových vozů.

21. června 2019 – Stanoviště řidiče autobusu Karosa B 961.1970.01 – Zdeněk Liška

U všech pražských autobusů Karosa B 961.1970 okolo roku 2010 došlo k přečalounění sedadel cestujících, kdy látkový potah byl nahrazen červenou omyvatelnou koženkou. V letech 2010 až 2019 postupně všechny autobusy prošly Částečnými opravami, přičemž posledním se stal vůz ev. č. 6366 určený pro podnikové muzeum. Autobus ev. č. 6366 byl do opravy přistaven v roce 2017. V roce 2019 byla oprava dokončena a zároveň se také stal posledním vozem značky Karosa opravovaným v Ústředních dílnách Hostivař. Rozsah Částečných oprav byl u každého vozu individuální, ale většinou byly opraveny nebo vyměněny motorické a mechanické části, mohla být vyměněna podlaha, díly karoserie a autobusy obdržely nový lak. U některých vozů došlo k výměně vlečné části (zpravidla na nový rám byla z nových dílů postavena celá kostra a karoserie). Nebylo ničím výjimečným, když se díly a součásti z jednoho vozu použily při opravě pro jiný vůz. Na přelomu let 2009 a 2010 došlo k přerozdělení autobusů Karosa B 961 do všech garáží, které vypravovaly kloubové autobusy (tj. garáže Klíčov, Kačerov, Hostivař a Řepy). Důvodem se stalo, že od té doby nově byly nasazovány výhradně na noční linky, a to díky uzavřené kabině řidiče.

13. května 2016 – Karosa B 961.1970.01 ev. č. 6356 při Částečné opravě na zvedácích v Ústředních dílnách v Hostivaři – Zdeněk Liška

Vyřazování pražských autobusů Karosa B 961.1970 probíhalo následovně: ev. č. 6360 (v roce 2017); 6371 (2018); 6352-6359, 6363 (2019); 6350, 6351, 6361, 6362, 6364, 6365, 6367-6370, 6372-6378 (2020). Muzejní autobus ev. č. 6366 byl odstaven z pravidelného provozu v roce 2017, kdy byl přistaven do Částečné opravy a poté byl předán podnikovému muzeu. Autobusy ev. č. 6379 a 6380 byly z pravidelného provozu odstaveny v roce 2020. Od 5. prosince 2020 jsou využívány v rámci tzv. Retroprovozu, a to nejprve na vybraných pořadích linky číslo 180 a od dubna 2023 na lince K. Ze všech vyřazených pražských autobusů Karosa B 961.1970 v soukromých sbírkách existovaly (a existují) vozy ev. č. 6350, 6367, 6368, 6370 a 6378 (zřejmě již byl rozebrán). Vůz ev. č. 6372 posloužil na náhradní díly. Všechny ostatní autobusy byly sešrotovány.

26. listopadu 2019 – Muzejní autobus Karosa B 961.1970.01 ev. č. 6366 vyfotografovaný na veletrhu Czechbus – Zdeněk Liška

Zdroje: Encyklopedie pražské MHD, katalog autobusů (kol. autorů, 2015)

Interní materiály pražského dopravního podniku

Poznatky autora

Napsat komentář

Related Posts

VRŠOVICE

Historické město Vršovice je dnes součástí desátého obvodu hlavního města Prahy. V minulosti se však jednalo o samostatný městys a mezi lety 1902 až 1922 dokonce o samostatné město. Počet obyvatel se tehdy pohyboval kolem 30…

AUTOBUSY PRAGA NDO V PRAZE

V tehdejším Československu s autobusy Praga NDO byla rozvíjena autobusová doprava, i když uvedený model stále konstrukčně vycházel z nákladních automobilů. Tyto autobusy byly provozovány především Československými státními dráhami, ale i některými Dopravními podniky (např.…