KROMĚŘÍŽ
Kroměříž (německy Kremsier), přezdívaná také jako Hanácké Athény, je okresní město ve Zlínském kraji. Žije zde 29 tisíc obyvatel. V roce 1997 byla Kroměříž vyhlášena nejkrásnějším historickým městem České republiky a o rok později místní zámek se zahradami zapsány na seznam Unesco.
První písemná zmínka o Kroměříži pochází z roku 1110. Podle mapy z roku 1154 je místo označováno jako Agra. Město zde zakládá roku 1260 biskup Bruno ze Schauenburku. Od 17. století je město kulturním centrem Hané i celé střední Moravy.
Centrum města tvoří Velké náměstí s rozsáhlým podloubím a vedle něj Stojící Arcibiskupský zámek. K němu náleží také Květná a Podzámecká zahrada. Ve zdejší obrazárně se nachází slavné Tizianovo dílo Apollo a Marsyas.
Železniční dopravu v Kroměříži zajišťují České dráhy na trati číslo 303 (Kojetín – Kroměříž – Hulín – Valašské Meziříčí) a 305 (Kroměříž – Zdounky – Zborovice). Kromě hlavního nádraží, společného pro obě tratě, se na území města nacházejí ještě zastávky Postoupky (303), Kroměříž-Oskol a Kotojedy (305).
Většinu regionální dopravy zajišťuje místní dopravce Krodos bus. Na dálkových spojích do Kroměříže zajíždějí také dopravce Tourbus (Brno – Kroměříž – Vsetín), Student Agency (Brno – Kroměříž – Zlín), Arriva Morava (Brno – Kroměříž – Přerov), ČSAD Kyjov (Kroměříž – Kyjov) a hlavně ČSAD Vsetín (Brno / Prostějov – Kroměříž – Zlín / Luhačovice / Slavičín / Vsetín).
Za počátek městské autobusové dopravy v Kroměříži můžeme považovat provozování kyvadlového autobusu od vlakového nádraží do centra města během oslav 100 let přeložení ústavodárného říšského sněmu do Kroměříže, které se konaly od 20. června do 19. srpna 1948.
Pravidelný provoz městské dopravy byl pak zahájen místním závodem ČSAD roku 1955. V provozu byla linka číslo 1 v trase Nádraží – Velké náměstí – Výzkumný ústav obilnářství a číslo 2 v Nádraží – Velké náměstí – Sídliště Zachar.
Od 70. let se síť začala rozšiřovat o další trasy, a na počátku 90. let je doloženo následující linkové vedení:
• 1: Nádraží – Nemocnice – Výzkumný ústav – Rataje
• 2: Nádraží – Nemocnice – Vážany
• 3: Nádraží -> Nemocnice -> Zachar -> Nádraží
• 4: Nádraží -> Oskol -> Slovan -> Nemocnice -> Lindovka -> Nádraží
• 5: Horní zahrady – Nádraží – Slovan – Vážany
• 6: Nádraží -> Lindovka -> Nemocnice -> Nádraží
• 7: Dolní zahrady -> Nádraží -> Zachar -> Nemocnice -> Výzkumný ústav
• 8: Výzkumný ústav -> Nemocnice -> Nádraží -> Dolní zahrady
U linek číslo 7 a 8 se jedná pouze o číselné odlišení jednotlivých směrů.
Ke dni 1. červnu 1995 byl z ekonomických důvodů provoz městské dopravy předán Kroměřížským technickým službám. Výrazně byl omezen počet spojů, linkové vedení zůstalo beze změn. Výjimkou byla linka číslo 1, která byla zkrácena k výzkumnému ústav a obsluha Ratají předána regionální lince ČSAD.
Výraznější změny proběhly v roce 2005, kdy byly linky číslo 4 a 6 prodlouženy do lokality Na Barbořině a linka číslo 5 do Kotojed. Prodloužení linky číslo 5 je od roku 2011 opět zrušeno. Páteřními linkami městské dopravy jsou linky číslo 4 a 6, jezdící v intervalu 20-60 minut. Ostatní jsou pouze doplňkové a mají většinou jen několik spojů za den.
Mezi roky 2014 až 2016 se v Kroměřížské městské dopravě objevily ještě linky číslo 9, 14 a 15. Nešlo však o další klasické linky, ale o spoje soukromého dopravce Magic bus, jež se snažil prezentovat, že dokáže jezdit levněji a kvalitněji než městské Technické služby. Akce se bohužel nesetkala s očekávaným ohlasem a dopravce své spoje opět zrušil.
Zdroje: web wikipedia.cz (Kroměříž), web seznam-autobus.cz, poznatky autora