Liepāja je se svými více než 70 tisíci obyvateli třetím největším městem Lotyšska. Leží na západním pobřeží, u Baltského moře, a tvoří pro Lotyšsko velmi významný přístav. Město se nachází v historické Kuronsko, přibližně 200 km od hlavního města Rigy.
První písemná zmínka o Liepāje pochází z roku 1253, městská práva však získala až v roce 1625. Název Liepāja je odvozen od lotyšského výrazu liiv (písek), nikoli od lípy, která je ovšem vyobrazena v městském znaku.
Kromě náměstí a jeho okolí, podobně jako je tomu v řadě dalších měst, najdeme velmi turisticky oblíbená místa v satelitní čtvrti Karosta. K městu bylo připojeno roku 1890, a nejoblíbenější památkou je místní vězeňský areál.
Liepājský přístav nikdy nezamrzá a je velmi významným uzlem především pro nákladní dopravu. Vypravována je od však pravidelná trajektu do německého přístavu Travemünde poblíž hanzovního města Lübeck.
Liepāja je jedno ze tří měst v Lotyšsku s tramvajovým provozem. Provoz zde byl zahájen roku 1899 a jedná se o nejstarší tramvajový provoz v pobaltských státech. Od roku 1976 je v provozu pouze jediná linka, která se však v roce 2013 dočkala prodloužení.
Jedná se o jedinou dochovanou lotyšskou tramvajovou síť o rozchodu 1000 mm. Provoz je zajištěn pouze tramvajemi československé výroby Tatra KT4D, kterých má město k dispozici 16. Pět z nich bylo původní dodaných pro Liepāju, zbytek jsou vozy koupené ojeté z německých měst Chotěbuz, Gera a Erfurt.
Zajímavá je také tramvajová vozovna v Liepāje. Jedná se totiž o původní budovu z roku 1899, která zde přežila i opakované přerušování provozu během válečných konfliktů a náletů na město. Ještě donedávna se muselo do vozovny jen couvat, dnes je již umožněn vjezd i výjezd obousměrně.
Součástí městské dopravy v Liepāje je také síť autobusových linek. Jejich provoz, na rozdíl od tramvajové linky, zajišťuje firma „Liepājas autobusu parks (LAP)“. Pět městských linek zajíždí také do sousedního města Grobina.
Většinu vozového parku dopravce LAP tvoří autobusy Solaris Urbino 12 třetí generace, dodané všechny v roce 2015. Výjimku tvoří čtyři částečně nízkopodlažní vozy Volvo 8700 LE z roku 2009 a jeden vůz Volvo B10L z roku 2011. Na méně vytížených linkách jezdí midibusy Mercedes-Benz Sprinter. Mezi lety 2010 až 2015 zajišťoval místní linky také jeden vůz české výroby, SOR BN12, později odkoupený dopravcem KAD Vrchlabí pro provoz na městské dopravě ve Špindlerově Mlýně a Vrchlabí.
Mimo místní městskou dopravu se jedná o velmi významného dopravce regionálních autobusových linek v Lotyšsku. Významnými cíli autobusových linek je především Riga. Jednou za den jezdí z náměstí v Liepāje také mezinárodní linka dopravce Ecolines do litevské Klaipedy.
Železniční dopravě v Liepāje je dnes již spíše skanzen odkazující na minulost. V osobní dopravě jsou vedeny z Liepāji dva páry osobních vlaků týdně do Jelgavy, na zbylých dvou tratích je provoz zrušen. Trať do Jelgavy je však silně využívána nákladní dopravou.
Zdroje: web wikipedia.cz (Liepāja, Lübeck, Tramvajová doprava v Liepāji), web phototrans.eu, web seznam-autobusu.cz
3 Replies to “LIEPĀJA”