LITOMYŠL
Město Litomyšl nalezneme na samém východě Čech v Pardubickém kraji, 18 km severozápadně od Svitav. Má přes 10 tisíc obyvatel. První zmínka o Litomyšli se vztahuje k roku 981 v Kosmově kronice české, která vyšla až ve 12. století. Tehdy na litomyšlském návrší stával strážní hrad střežící panství Slavníkovců a nedaleko procházející obchodní cestu evropského významu – tzv. Trstěnickou stezku.

25. května 2006 – Náměstí v Litomyšli – web wikipedia.cz
Přímo v centru najdeme tzv. Portmoneum, muzeum Josefa Váchala. Interiér domu Josefa Portmona vyzdobil ve 20. letech grafik, spisovatel, mystik a knihtiskař Josef Váchal. K vidění jsou unikátní nástěnné malby, vyřezávaný malovaný nábytek a bytové doplňky. Expozici doplňují dobové fotografie, ukázky korespondence a drobná grafika.

Jeden z interiérů Portmonea – web kudyznudy.cz
Povolení k výstavbě železnice z Litomyšle přes Vysoké Mýto do Chocně vydal František Josef I. rakouské státní železnici dne 21. srpna 1881. Slavnostní otevření tratě, dnes označené číslem 018, proběhlo 22. října 1882. V následující den po ní byla zahájena osobní i nákladní doprava.

1918 – Jízdní řád tratě Litomyšl – Choceň – web csd1918.wz.cz
Zejména kvůli výhodné poloze silničních komunikací v jednotlivých obcích, na rozdíl od železničních stanic, probíhaly s koordinátorem místní dopravy IREDO jednání o zrušení jediné železnice v Litomyšli a její nahrazení autobusy. Pro velké protesty místních obyvatel k tomuto radikálnímu kroku nakonec nedošlo, avšak od roku 2012 je tu výrazně zredukován provoz osobních vlaků.

2013 – Dnešní jízdní řád tratě 018; i přes její velký potenciál jede do Litomyšle 6 – 7 vlaků za den – web szdc.cz
Autobusovou dopravu ve městě zajišťovala především ČSAD (Československá Státní Automobilová Doprava) dopravní závod 505 Svitavy, provozovna Litomyšl. V období 1960 – 1963 spadaly garáže pod okresní podnik ČSAD Hradec Králové. Z roku 1977 jsou doloženy silné přepravní vztahy ve směrech Horní Sloupnice, Lanškroun (přes Českou Třebovou), Moravská Chrastová (přes Svitavy), Osík, Višňáry a Vysoké Mýto (přes Cerkevice nad Loučnou).

1984 – Ukázka souhrnných jízdních řádů z autobusového nádraží v Litomyšli – sbírka Pavel Hypš
Dnes je vlastníkem garáží v Litomyšli dopravce ČSAD Ústí nad Orlicí, člen národního koncernu ICOM Transport. Oficiálně v jízdních řádech garáže Litomyšl nenajdeme, všechny linky jsou licencované na provoz Ústí nad Orlicí. Dalším významným dopravcem ve městě je firma Zlatovánek z Poličky.

Autobusové nádraží po rekonstrukci v roce 2007 – archiv města Litomyšl
Prokazatelně v roce 1977 existovala linka ČSAD připomínající městskou dopravu. Nesla číselné označení 57520 a vedla v trase Autobusové stanoviště – Nemocnice – Odbočka k nádraží Československých drah – Národní podnik Vertex. Lze ji nalézt ještě v knižním jízdním řádu z roku 1992, později byly k Vertexu prodlouženy spoje regionálních linek.

1977 – Jízdní řád linky 57520 – sbírka Pavel Hypš
Provoz oficiální městské dopravy byl zahájen až v novodobé historii města, a to konkrétně 2. října 2005. Původně se jednalo pouze o zkušební provoz, ale linka jezdí dodnes. Je tvořena třemi okruhy po městě vedených většinou přímými spoji v následující trase: Autobusové nádraží – Zámek – Autobusové nádraží – Nedošín – Autobusové nádraží – Trstěnická – Autobusové nádraží. Linka je provozována v obou směrech a vybrané spoje ze všech směrů jsou ukončeny na autobusovém nádraží.

5. dubna 2007 – Autobus SOR C9.5 zajišťující městskou dopravu od zahájení do roku 2008 – Michal Klinský web spvd.cz
Provoz, který funguje pouze ve všední dny od 5 do 18 hodin, zpočátku zajišťoval dopravce Zlatovánek vozem SOR C9.5 v bílém provedení se zelenými pruhy. V říjnu 2008 začal být na linku nasazován nízkpodlažní autobus SOR BN9.5 žluté barvy, opatřený polepy města Litomyšl. Zajímavostí je možnost přepravy jízdních kol.

Autobus SOR BN9.5 zajišťující městskou dopravu dnes – web litomysl.cz
Autor: Pavel Hypš
Zdroje: web kudyznudy.cz (Portmoneum – Muzeum Josefa Váchala); web spvd.cz (Litomyšl), web wikipedia.cz (ČSAD, Litomyšl, Železniční trať Choceň – Litomyšl); web zelpage.cz (Trať 018)
Poslední aktualizace: 16. února 2014
4 Komentáře