LUBLAŇ

0 Comments

28. září 2019 – Irisbus Citelis 12M CNG na lince číslo 27 poblíž zastávky Bavorský dvůr (Bavarski dvor) – Pavel Hypš

Lublaň (slovinsky Ljubljana) je hlavní město Slovinska a je zároveň největší obcí ve Slovinsku. Je zeměpisným, kulturním, vědeckým, ekonomickým, politickým a administrativním centrem státu. Město zaujímá plochu 164 km² a v roce 2019 zde žilo okolo 293 000 obyvatel. 

26. září 2019 – Pohled na Lublaň z hradního kopce – Pavel Hypš

Oblast Lublaně byla osídlena už v době Římanů, kteří zde zřídili tábor nazvaný Emona. Roku 1144 dostala německý název Laibach a od 13. století byla pod nadvládou habsburské říše jako hlavní město Kraňska až do roku 1918, s výjimkou let 1809–1813, kdy byla sídelním městem Francouzi zřízených Ilyrských provincií. Při vzniku Království Srbů, Chorvatů a Slovinců byla kulturní metropolí Slovinců. Metropolí Slovinska se Lublaň stala oficiálně roku 1963, nezávislé Slovinsko zde bylo vyhlášeno v červnu roku 1991. 

26. září 2019 – Nádvoří lublaňského hradu – Pavel Hypš

Ústředním náměstím v Lublani je Prešerenovo náměstí (Prešernov trg), na kterém leží františkánský kostel Zvěstování (Frančiškanska cerkev). Postaven byl v letech 1646 až 1660 (zvonice následovaly později), nahradil starý gotický kostel na stejném místě. Mnoho z původních fresek bylo zničeno trhlinami ve stropě způsobenými zemětřesením v roce 1895. 

26. září 2019 – Prešnerovo náměstí s kostelem Zvěstování – Pavel Hypš

V roce 1869 měla Lublaň přibližně 22 600 obyvatel,toto číslo vzrostlo k roku 2019 téměř na 293 000. Lublaň je rozdělena na 17 městských částí neboli čtvrtí (četrtna skupnost). Městské části jsou: Bežigrad, Center, Črnuče, Dravlje, Golovec, Jarše, Moste, Polje, Posavje, Rožnik, Rudnik, Sostro, Šentvid, Šiška, Šmarna gora, Trnovo a Vič. 

27. září 2019 – Městská radnice – Pavel Hypš

V železničním uzlu se v Lublani protínají panevropské železniční koridory číslo 5 (nejrychlejší spojení mezi severním Jadranem a střední a východní Evropou) a 10 (spojující střední Evropu s Balkánem) a hlavní evropské tratě E 65, E 69 a E 70. Veškeré mezinárodní tranzitní vlaky ve Slovinsku jezdí přes Lublaň a zastavují zde všechny osobní mezinárodní vlaky. 

26. září 2019 – Jednotka 315 na nádraží Lublaň – Pavel Hypš

V oblasti Lublaně je šest železničních stanic a devět zastávek. Ústředním nádražím je Železniční stanice Lublaň (Železniška postaja Ljubljana). Železniční stanice Lublaň Moste je největším slovinským nádražím pro nakládku a vykládku zboží. Železniční stanice Lublaň Zalog má největší kolejiště ve Slovinsku. 

26. září 2019 – Jednotka 715 na lublaňském nádraží – Pavel Hypš

Historický tramvajový systém v Lublani byl vytvořen v roce 1901, již v roce 1928 byl nahrazen autobusy,které byly v roce 1931 zrušeny a nahrazeny opět tramvajemi. Délka tramvajových kolejí dosáhla v roce 1940 celkem 18,5 km. V roce 1959 byl systém tramvají zrušen ve prospěch automobusů s tehdy levnou naftou. Tramvaje byly převezeny do Osijeku (tramvajový provoz dodnes funkční) a Subotice (tramvajový provoz zanikl 1974). 

Tramvajový vůz číslo 13 v dnešní Skladové ulici (Zaloški cesta) – web wikipedia.sl

Autobusy v Lublani se někdy nazývají „trole“, jako odkaz na trolejbusy, jejichž provoz zde byl zahájen v roce 1951. Až do roku 1958 jezdily trolejbusy spolu s tramvajemi, po jejich zániku až do roku 1964 se trolejová síť rozšiřovala. V největším rozkvětu zde jezdily čtyři linky, některé zdroje hovoří ještě o lince páté. I trolejbusy však potkal stejný osud jako tramvaj a jejich provoz byl ukončen v roce 1971. 

Dobový snímek lublaňského trolejbusu v obratišti Vič – web wikipedia.sl

Městská autobusová síť, provozovaná společností Ljubljanski potniški promet, je nejrozšířenějším prostředkem veřejné dopravy v Lublani. Flotila autobusů má průměrné stáří 8 let, v podstatě všechny autobusy z celkových více než 200 jsou klimatizované. Počet vyhrazených jizdních pruhů pro autobusy je omezen, což může způsobit problémy ve špičkách, kdy dochází k přetížení dopravy. 

28. září 2019 – Autobus Mercedes-Benz Citaro na lince číslo 27 v zastávce Bavorský dvůr (Bavarski dvor) – Pavel Hypš

Na konci roku 2006 začala fungovat pozemní lanová dráha. Vede z Krekova náměstí (Krekov trg) poblíž Lublaňské ústřední tržnice na Lublaňský hrad. Je zvláště populární mezi turisty. Celá cesta trvá 60 sekund. 

26. září 2019 – Horní stanice lanové dráhy – Pavel Hypš

Zdroje: web wikipedia.org (Lublaň, Trams in Subotica), web trolejbusy1936.cz (Slovinsko)  

Napsat komentář

Related Posts

PALANGA

Palanga je lázeňské město v západní části Litvy, na břehu Baltského moře, 25 km severně od přístavního města Klaipéda. Žije zde necelých 18 tisíc obyvatel. Západní okraj města omývá Baltské moře a po celé délce jsou…

DRESDEN

Die Stadt Dresden ist die Hauptstadt Sachsens und die zweitgrößte Stadt Sachsens. Andere wichtige Städte, wie Chemnitz, Leipzig und Berlin, liegen in der Nähe von Dresden. Prag liegt 150 km südlich, Breslau 230 km östlich.…

ITÁLIE

Italská republika je stát ležící v jižní Evropě, na Apeninském poloostrově. Sousedí s Rakouskem, Francií, Švýcarskem a Slovinskem. Uvnitř Itálie leží dva samostatné státy - Vatikán a San Marino. Hned ve čtyřech italských městech se…