MNICHOV

0 Comments

7. května 2011 – Autobus Mercedes-Benz O405 na lince číslo 119, která navazuje na tramvajovou linku číslo 19 na nádraží Pasing – Pavel Hypš

Mnichov (německy München, italsky Monaco di Baviera) je hlavní město Bavorska, které leží v podhůří Alp na řece Isar a s 1,4 miliony obyvatel je to třetí největší město v Německu (po Berlíně a Hamburku). Významná průmyslová, dopravní, finanční i kulturní aglomerace s mnoha vysokými školami i kostely, je sídlem arcibiskupa a řady muzeí a galerií. Ve městě sídlí jeden z nejlepších fotbalových klubů světa, Bayern Mnichov. 

18. února 2018 – Budova městské radnice – Pavel Hypš

Zárodkem Mnichova byl kostel Petersbergl, kde byla již v 8. století pobočka kláštera benediktinů v Tegernsee. První zmínka o Mnichovu jako Villa Munichen pochází z roku 1158, když bavorský a saský vévoda Jindřich Lev nechal poblíž zmíněného kláštera mnichů postavit přes řeku Isar most na místě dnešního mostu Ludwigsbrücke. 

18. února 2018 – Historická brána Karlstor – Pavel Hypš

V letech 1923 – 1945 byl Mnichov hlavním městem nacionálně socialistického hnutí. Bylo zde hlavní Hitlerovo sídlo, tzv. Hnědý dům, ve kterém vůdce bydlel od roku 1930. Dne 9. listopadu 1938 organizovala NSDAP z Mnichova celoněmecký pogrom na Židy, tzv. Křišťálovou noc, při němž bylo po celém Německu zničeno přes 1000 synagog a vyrabováno přes 7000 židovských obchodů. Po válce došlo k přestavbě Hitlerovým budov k jiným účelům, jelikož značná část zbytku města zůstala jen jako neobyvatelné trosky. 

17. února 2018 – Na východě Mnichova najdeme zámek Nymphenburg – Pavel Hypš

Středem historického města je dnes Mariánské náměstí (Marienplatz) s nejstarším mariánským sloupem v Evropě, se starou a novou radnicí. Zbytky někdejšího městského opevnění tvoří tři brány středověkého původu, druhotně dostavěné (Karlstor, Sendlinger Tor, Isartor). Centrem středověkého města byl Starý dvůr. 

18. února 2018 – Střed města tvoří Mariánské náměstí – Pavel Hypš

Dálková železniční doprava se v Mnichově soustřeďuje na Hlavním nádraží, odkud jezdí příměstské, regionální i dálkové expresní spoje do mnoha evropských měst, včetně spojů TGV do Paříže. Kromě toho má Mnichov řadu dalších nádraží pro dálkovou i místní dopravu osob. 

18. února 2018 – Odstavné koleje u mnichovského hlavního nádraží – Pavel Hypš

Příměstskou dopravu zajišťuje deset linek S-Bahn, které projíždějí centrem města v jednom společném tunelu, kde se scházejí. Místí linky zajišťuje dopravce S-Bahn München, vlastněný koncernem Deutsche Bahn Bayern. Pod označením S-Bahn zde městské a příměstské vlaky začaly jezdit roku 1972, kdy se v Mnichově konaly letní olympijské hry. Linky jsou dnes označeny S1 až S4, S6 až S8 a S20. V centrální části tras všech linek je obvykle veden interval 20 minut, vyjma linky S20 s hodinovým intervalem. V minulosti bylo linek mnohem víc, protože každá varianta a větvení měla své vlastní označení. Z řady se označením vymykala jediná mnichovská neelektrifikovaná linka S-Bahnu „A“ do čtvrti Dachau, kam je dnes vedena jedna z variant linky S2. 

7. května 2011 – Významná přestupní zastávka linek S pod Karlovým náměstím – Pavel Hypš

Městská doprava zahrnuje šest linek podzemní dráhy U-Bahn, označených U1 až U6. Metro v Mnichově bylo otevřeno roku 1971. Síť metra měří 103,1 km a vlaky obsluhují 100 stanic. Pouze linka U6 se dostává až za hranice Mnichova a spojuje jej s obcí Garching. 

7. května 2011 – Více než polovina stanic metra se nachází na povrchu – Pavel Hypš

Tramvajová historie se v Mnichově píše od 21. října 1876. Zpočátku se jednalo o koněspřežnou dopravu. V roce 1895 došlo k elektrifikaci prvního úseku a od roku 1918 byly již elektrifikovány tratě všechny.

1955 – Tramvajový provoz na Karlově náměstí – sbírka Dalibor Malecky, facebook Zaniklý svět tramvají, autor fotografie Ludvig Simon

Dnes tuto síť tvoří 82 km tratí, zasahujících také na jihu do samostatné obce Grünwald. V provozu je 13 denních tramvajových linek. Starší tramvajové vozy Rathgeber jsou již na ústupu, většinu vozového parku dnes tvoří tramvaje Adtranz GT6, GT8, Stadler Variobahn a Siemens Avenio.

7. května 2011 – Vůz Adtranz na lince číslo 19 projíždí kolem památníku Maxmiliana II – Pavel Hypš

Noční dopravu tvoří noční varianty čtyř denních tramvajových linek, na které na Karlově náměstí v centru města navazují čtyři noční autobusové linky.

18. února 2018 – Přestupy mezi nočními linkami nejsou garantovány, zpravidla zde vozy ale vyčkávají několik minut do odjezdu – Pavel Hypš

Kolejové druhy dopravy doplňuje přes 60 městských autobusových linek. Autobusové linky většinou provozují soukromé firmy, v celé síti ale platí společný tarif s možností libovolných přestupů. 

7. května 2019 – Kloubové autobusy MAN a Mercedes-Benz městského dopravce MVG v terminálu Východní nádraží – Pavel Hypš

Pro dálkovou autobusovou dopravu se roku 2009 otevřelo nové autobusové nádraží (ZOB) v blízkosti Hlavního nádraží. Pravidelné spojení Prahy, Plzně a Mnichova zajišťují autobusy čtyř dopravců, vybrané spoje pokračují za Mnichov dále do Německa a Švýcarska.

17. února 2018 – Setra S516 dopravce Auutobus Oberbayern na lince Flixbus 083 z Mnichova do Prahy – Pavel Hypš

Zdroje: web wikipedia.cz (Metro v Mnichově, Mnichov), web wikipedia.de (Straßenbahn München), facebook Zaniklý svět tramvají

Napsat komentář

Related Posts

United Kingdom

The United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland is an island state adjacent to the west of continental Europe. It covers the entire island of Great Britain and the northeastern part of the island…

ANNABERG-BUCHHOLZ

Annaberg-Buchholz je historické hornické město na úpatí Krušných hor 10 km severně od českých Vejprt. Město se rozkládá na březích říčky Sehmy na úpatí kopce Pöhlberg (832 m). Má rozlohu 27,7 km² a v roce 2010…

LOTYŠSKO

Lotyšská republika je prostřední ze tří pobaltských zemí na jihovýchodním pobřeží Baltského moře a jeho Rižského zálivu. Sousedí s Litvou, Estonskem, Běloruskem a Kaliningradskou oblastí Ruska. Žije zde přibližně 2 miliony obyvatel. Hlavním městem Lotyšska…