MNÍŠEK POD BRDY
Mníšek pod Brdy je město v okresu Praha-západ. Nachází se 27 km jihozápadně od Prahy na úpatí Brdského hřebene. V letech 1960 – 1974 bylo město součástí okresu Příbram, od 1. července 1974 přešlo, v souvislosti s rozšiřováním území hlavního města Prahy, pod okres Praha-západ.
13. srpna 2014 – Panorama Mníšku pod Brdy od kopce na Rymaně – Pavel Hypš
První písemná zmínka o Mníšku pochází z roku 1348. Objevuje se v zákoníku Karla IV. Maiestas Carolina, v němž král nařizuje, aby tvrz a městys Mníšek navždy zůstal majetkem koruny a byl propůjčován pouze na omezenou dobu královským manům. Již počátkem 15. století byl povýšen na město.
3. července 2014 – Zámek v Mníšku pod Brdy z 13. století – Pavel Hypš
Historické jádro města je městskou památkovou zónou. Dřevěný, později kamenný kostelík sv. Václava stál v Mníšku pravděpodobně již na přelomu 13. a 14. století. Na kopci nad městem se nalézá barokní areál známého poutního místa Skalka.
3. července 2014 – Kostel svatého Václava na náměstí v Mníšku pod Brdy – Pavel Hypš
Město Mníšek pod Brdy má jedinou místní část, která se však skládá ze tří katastrálních území: Mníšek pod Brdy, Rymaně a Stříbrná Lhota. První zmínka o Rymani pochází z roku 1603 a nachází se v zemských deskách a to v souvislosti s dobříšským panstvím.
Sídelní část Rymaně s autobusovou zastávkou u železniční stanicei – Pavel Hypš
Město leží na železniční trati 210 Praha – Vrané nad Vltavou – Dobříš. Je to jednokolejná regionální trať, doprava na ní byla zahájena roku 1897. Po trati vede linka S80 (Praha – Vrané nad Vltavou – Mníšek pod Brdy – Dobříš) v rámci pražského systému Esko.
13. srpna 2014 – Jednottka RegioNova na lince S80 ve společnosti pracovního vozu na nádraží Mníšek pod Brdy – Pavel Hypš
První přípoj dostavníku k železnici je znám již z roku 1906, v trase Mníšek pod Brdy – Řevnice. Autobusové spojení z pražského Karlova náměstí je známé v roce 1930. Již v té době se významným cílem autobusových spojů stala také Dobříš, počátkem 50. let ještě město Nový Knín.
1906 – Jízdní řád poštovního přípoje z Řevnic – sbírka Poštovní muzeum Praha
Dne 1. července 1996 vyjelo celkem šest autobusových linek Pražské integrované dopravy, spojujících Prahu a Mníšek pod Brdy po různých trasách. Označeny byly čísly 317, 318, 321, 322, 330 a 338. Od 23. května 1998 se k nim připojila ještě linka číslo 320 v trase: Praha – Mníšek pod Brdy – Nová Ves pod Pleší.
1996 – Karosa C734 na lince číslo 321 v Mníšku pod Brdy-Stříbrné Lhotě – sbírka NSČ
Počínaje 28. května 2000 byly do PID začleněny také dvě autobusové linky, jedoucí z Mníšku pod Brdy opačným směrem. Linka číslo 348 do Dobřichovic a číslo 349 do Dobříše. Dne 1. ledna 2003 vyjela ještě linka číslo 314 z Prahy do Mníšku pod Brdy, přes Bratřínov.
29. července 2001 – Jízdní řád linky číslo 349 – sbírka Pavel Hypš
Dne 12. prosince 2004 došlo k reorganizaci provozu, při níž došlo mj. ke zrušení linek číslo 322 a 330 a zavedení nové linky číslo 488 z Mníšku pod Brdy do Nového Knína. Nejmladší autobusovou linkou je od roku 2009 linka číslo 446 z Mníšku pod Brdy do Kytína.
2. července 2008 – Karosa C734 na lince číslo 488 na náměstí v Mníšku pod Brdy – Pavel Hypš
Od 21. června 2003 je v provozu zvláštní linka cyklobusu (interně označen jako linka číslo 690), vedená od nádraží v Dobřichovicích přes obec Řitku a město Mníšek pod Brdy do Kytína. Provoz je zajištěn speciálně upraveným vozem s prostorem pro jízdní kola v interiéru.
22. dubna 2012 – Cyklobus vyjíždějící z mníšeckého náměstí směrem do Dobřichovic – Pavel Hypš
Poprvé 9. prosince 2007 vyjela linka PID číslo 447, zajišťující městskou dopravu v Mníšku pod Brdy, v trase: NÁMĚSTÍ – (Základní škola (Z)) – Pražská – Čisovická – U hřbitova – ŽELEZNIČNÍ STANICE – OPS MAGDALENA. Od roku 2013 je významně rozšířen provoz, na 22 spojů v pracovní dny.
20. května 2013 – Karosa C934E na městské lince číslo 447 u železniční stanice v Mníšku pod Brdy – Pavel Hypš
Autor: Pavel Hypš
Zdroje: web wikipedia.cz (Mníšek pod Brdy, Rymaně), web ropid.cz
Poslední aktualizace: 20. února 2015