Město
Mylhúzy (francouzsky Mulhouse) jsou město na východě Francie, ležící nedaleko hranic s Německem a Švýcarskem v regionu Grand Est. Žije zde 111 000 obyvatel.
Název města je odvozen z německého slova mlýny (Mühlhausen), protože prvními objekty na území města byly právě mlýny. Mlýnské kolo je i symbolem města. První písemná zpráva o městě pochází z 12. století. Roku 1354 Mylhúzy vstoupily do svazku deseti Alsaských měst, takzvané Décapole. V roce 1515 město z Décapole vystoupilo a přešlo do Švýcarské konfederace. 4. ledna 1798 město anektovala Francie. Po prusko-francouzské válce v letech 1870/1871 byly Mylhúzy s celým Alsaskem začleněny do regionu Alsasko-Lotrinsko a staly se součástí Německého císařství. Francouzská armáda město znovu obsadila 9. srpna 1914, po několika dnech se poblíž města odehrála Bitva u Mylhúz. Zpět pod správu Francie se město dostalo roku 1918.
Historická část Mylhúz se dělí na Horní město a Dolní město. Dolní město v minulosti obývali kupci a řemeslníci. Rozkládá se v okolí náměstí Réunion, v současnosti je zde pěší zóna. Horní město se rozvíjelo od 18. století. Vznikaly zde především církevní budovy.
Mezi místní turistické atrakce se řadí renesanční radnice z roku 1553, kostel svatého Štěpána s vitrážemi ze 14. století, pozůstatky středověkých hradeb s baštami a s věží Bollwerk nebo dělnická čtvrť z 19. století.
Doprava
Mylhúzy leží na důležité železniční trati Štrasburk – Besançon (- Lyon), odbočuje zde trať do Basileje ve Švýcarsku. Město je obsluhováno také vlaky TGV.
Tramvajová doprava v Mylhúzech byla zahájena 24. května 1882, první linka spojovala Porte-Jeune s Dornachem. Následovaly další linky. Stejně jako v mnoha francouzských městech i tato síť však postupně zmizela vlivem velmi levného benzinu, poslední tramvaj v Mylhúzech dojezdila roku 1957.
Dne 20. května 2006 se Mylhúzy dočkaly zprovoznění nově tramvajové sítě o dvou linkách, ke kterým v roce 2010 přibyla linka třetí. Provoz je zajišťován vozy Alstom Citadis 302. Futuristické zastávky jsou dílem firmy JCDecaux.
Spolu se zprovozněním třetí tramvajové linky v roce 2010 však začala jezdit ve skutečnosti ještě linka čtvrtá. Je zvaná Tram-Train a po průjezdu Mylhúz pokračuje po železničních kolejích do sousedních měst Cernay a Thann. Provoz zajišťují vozy Siemens Avanto.
Kromě tramvajové dopravy zajišťuje místní dopravní podnik Soléa také městskou a příměstskou autobusovou dopravu. V současnosti má autobusová síť 25 linek, 871 zastávek a obsluhuje 24 obcí. Síť Soléa je propojena s několika dalšími autobusovými společnostmi obsluhujícími vzdálená předměstí.
Zdroje: web wikipedia.cz (Mylhuzy)