PODBOŘANY
9. ledna 2019 – Karosa C954E na lince SID B95 v Podbořanech – Pavel Hypš
Město Podbořany (německy Podersam) se nachází v severozápadních Čechách, 14 kilometrů jihozápadně od Žatce v okrese Louny v Ústeckém kraji. Žije v něm přibližně 6 400 obyvatel. Název původní vesnice znamenal ves podbořanů (lidí, kteří žijí pod borovým lesem). Součástí města je 12 dříve samostatných satelitních obcí.
Nejstarší prokazatelné osídlení Podbořanska je datováno do neolitu. První písemná zmínka o obci pochází z roku 1369. Dne 11. listopadu 1575 obdržely Podbořany městská práva. Do roku 1960 byly sídlem okresu v Karlovarském kraji. V té době to byl rozlohou největší okres ČSR. V roce 1960 byl okres Podbořany zrušen, převážná část obcí se stala součástí okresu Louny, další obce byly začleněny do okresů Chomutov, Karlovy Vary, Rakovník a Plzeň-sever.
V Husově ulici poblíž podbořanského náměstí najdeme kostel Božího Spasitele z roku 1902. Ještě starší je pak kostel svatého Petra a Pavla, z roku 1781, v ulici Na Kopci. Na místě dnešního parčíku na náměstí byl v minulosti pomník V. I. Lenina, nejstarší mimo Sovětský svaz.
Železnice do Podbořan dorazila roku 1870. Dnes je místní trať označena číslem 160 a vlaky po ní jezdí v trase: Plzeň – Třemošná – Horní Bříza – Plasy – Žihle – Blatno – Kryry – Vroutek – Podbořany – Žatec – Most. Dopravcem místních rychlíkových vlaků je od prosince 2016 firma GW Train.
Už z roku 1906 je doložen provoz poštovních dostavníků s možností přepravy osob, jedoucích od podbořanského nádraží do měst Blšany a Kadaň. V roce 1914 už provozovala státní pošta pravidelnou linku 1039c v trase: Měcholupy – Blšany – Podbořany – Podbořanský Rohozec. Autobusová linka v této trase pokračovala až do Doupova, do doby zabrání tohoto území jako vojenského újezdu. Prokazatelně v roce 1949 už vedla přímá autobusová linka z Podbořan také do Rakovníka.
Dnes do Podbořan zajíždí 13 linek systému Doprava Ústeckého kraje, zajišťujících obsluhu okolních obcí a také spojení do měst Chomutov, Kadaň, Žatec nebo Jesenice. V pracovní dny sem zajíždí tři páry spojů linky Středočeské integrované dopravy B95 do Rakovníka. V minulosti jezdila z Podbořan také přímá linka do Prahy.
Zajímavostí je existence dvou autobusových nádraží. To starší v ulici Alšova využívají linky směrem na Rakovník a Chomutov. Novější v ulici Dělnická nechala na svém pozemku v roce 2014 postavit firma AD Podbořany s myšlenkou, že bude jediným a modernějším terminálem. Dodnes z něj ovšem jezdí pouze regionální spoje AD Podbořany a ke sloučení nástupišť zatím nedošlo.
Vzhledem k rozsáhlosti satelitních obcí spadajících pod město zajišťují regionální linky také řadu „vnitroměstských“ přepravních vztahů. Na regionální lince číslo 762 je veden jeden spoj, jež vůbec neopustí katastr města, a to v trase: AUTOBUSOVÉ NÁDRAŽÍ – Žatecká – Mory – KNĚŽICE. Ostatní spoje zajíždějí cestou do samostatné obce Krásný Dvůr.
Zdroje: web wikipedia.cz (Podbořany), dobové jízdní řády z vlastní sbírky