Riga je se svými přibližně 700 tisíci obyvateli hlavním městem Lotyšska a největší městem celého Pobaltí. Městem protéká řeka Daugava a severozápad města omývá Baltské moře. Centrum Rigy je zapsáno jako památka na seznamu Unesco.
Město Riga bylo založeno roku 1201, kdy byla jako největší město ustanovena hlavním městem říše Livonie. Její existence byla formálně ukončena v roce 1798. Poté byla součástí Ruské říše až světových válek, kdy se o její území vedly opakovaně konflikty. Samostatné Lotyšsko bylo ustanoveno 21. srpna 1991 a Riga je od tohoto roku hlavním městem této republiky.
Historické centrum Rigy zvané Staré Riga (Vecriga) se nachází na pravém břehu řeky Daugavy. Mezi nejvýznamnější památky patří Rižský dóm na Katedrálním náměstí z roku 1211 nebo Rižský zámek, přestavěný z původního hradu z roku 1930.
Rok 1861, kdy byl zahájen provoz na železniční trati z Rigy do Daugavpilsu, jsou považovány za počátek železnice v Lotyšsku. Dnes vedou z Rigy tratě do celkem pěti směrů, z čehož čtyři jsou elektrifikované. Stav železnic v Lotyšsku je velmi zanedbaný na řadě tratí je provoz zastaven a např. Na zmiňované trati do Daugavpilsu jezdí z Rigy čtyři vlakové spoje za týden.
Tramvajová doprava v Rize začala svůj provoz roku 1882, tehdy jako koňka. K elektrifikaci sítě došlo roku 1901. Dnes jsou v provozu celkem 8 linek (označené čísly 1, 2, 3, 5, 7, 9, 10 a 11) a tramvajová síť má délku kolejí celkem 182 km.
Rižský tramvajový provoz je zajišťován výhradně tramvajemi českého původu. Od roku 1974 sem byly dodávány vozy Tatra T3 (postupně v modifikacích T3A, T3M, T3MR a T3SU), od roku 2010 doplněné nízkopodlažními vozy Škoda 15T v tříčlánkové a čtyřčlánkové verzi.
Všechny víkendy a svátky vyráží do ulic nostalgická tramvajová linka, označovaná v jízdních řádech jako „RETRO“, jež spojuje 6x den centrum města a zoologickou zahradu. Vypravována sem je replika vozu z roku 1909, která byla postavena v roce 1982 přesně podle původních plánů.
V roce 1947 se k rižským tramvajím přidaly také trolejbusy. Její rozvoj byl rychlejší než u tramvají a dnes v Rize najdeme 19 trolejbusových linek o celkové délce 323 km. I u trolejbusů převažují vozidla české výroby, ze závodu Škoda.
Zajímavosti linek číslo 9 a 27 je, že přímo v centru města jsou částečně vedeny mimo trolejové vedení, díky nasazení vozů s pomocným dieselovým agregátem. Jedná se o úsek mezi Staničním náměstí (Stacijas laukums) a Národní knihovnou (Nacionālā bibliotéka).
Ještě předtím, roku 1924, začaly v ulicích Rigy operovat první autobusy. V současné době je ze dvou autobusových garáží vypravováno denně více než 400 vozů na 53 linek, označených v číselné řadě 1 až 60. Na linky číslo 34, 57 a 59 jsou vypravovány minibusy.
Provoz na autobusových linkách zajišťuje standardně dlouhé i kloubové vozy značek Mercedes-Benz (turecké vozy Conecto z let 1997 až 2002 a německé vozy Citaro z let 2002 až 2006) a Solaris (vozy Urbino z let 2002 až do současnosti). Z minibusů městský dopravce vlastní pouze vozy Ikarus E91.
Samostatnou síť v Rize tvoří minibusy zvané maršrutky. Jsou rozděleny na dva druhy. Modře zbarvené minibusy společnosti Rīgas mikroautobusu satiksme jsou klasické městské linky, avšak zajíždějící do hůže dostupných lokalit. Jedná se o 13 linek rozházených v číselné řadě 203 až 271.
Oranžové mikrobusy stejné společnosti jsou v síti označované jako „Ekspresbusi“, a jak již název napovídá, zastavují pouze na důležitějších zastávkách po trase. Těchto linek je sedm. Oba druhy minibusových linek zastavují, oproti ostatním linkám, pouze na znamení.
Stejné minibusy, které přes den brázdí expresní linky, jsou nasazovány o nocích před volnými dny noční linky označené N1 až N10 (linka N9 byla zrušena v lednu 2012, linka N8 v březnu 2018). Síť nočních linek zahájila provoz 10. června 2011. Všechny vyjíždějí ze společné zastávky Centrs.
Na východě Rigy se nachází mezinárodní letiště. Svou domovskou základnu zde má společnosti AirBaltic (létající také do Prahy). Dalšími rozšířenými aeroliniemi jsou zde Ryanair (například linka do Berlína) nebo WizzAir (například linka do Varšavy).
Do Rigy se dá z České republiky dostat také autobusy společnosti Ecolines, z Prahy nebo Hradce Králové. I přesto, že jsem velký fanda do dopravy, jízdní doba z Prahy do Rigy, která činí papírově 22 hodin, mi ale přijde jako šílenství.
Zdroje: web wikipedia.cz (Dějiny Lotyšska, Lotyšsko, Riga, Tranvajová doprava v Rize), web wikipedia.lv (Autobusu satiksme Rīgā, Mikroautobusu satiksme Rīgā, Riga, Trolejbusu satiksme Riga, 9. trolejbusu maršruts (Rīga)), web rigassatiksme.lv (Retro tram)
Posdlední aktualizace: 15. září 2018