ROUSÍNOV

4 Comments

Město Rousínov leží na úpatí jihovýchodní části Drahanské vrchoviny, 7 km severně od Slavkova a 25 km východně od Brna. Žije zde přes 5 tisíc obyvatel, kteří jsou většinou zaměstnáni v místním nábytkářském průmyslu. Ten se stal součástí soukromého sektoru podnikání díky privatizaci bývalých národních podniků. Místními částmi Rousínova jsou Čechyně, Královopolské Vážany, Kroužek, Slavíkovice, Rousínovec a Vitovice.

26. března 2014 – Sušilovo náměstí v Rousínově – Pavel Hypš

Dominantou centra města je římskokatolický filiální kostel sv. Máří Magdaleny, který byl postaven roku 1699 na místě, kde již v 15. století stála první stejnojmenná kaple.

26. března 2014 – Kostel svaté Maří Magdaleny – Pavel Hypš

Železnice pomyslně vstoupila do Rousínova v roce 1942, kdy se do té doby samostatná obec Slavíkovice připojila k městu. Právě v ní se totiž nachází železniční stanice Rousínov, která leží na trati číslo 300 (Brno – Rousínov – Vyškov – Ivanovice – Nezamyslice – Přerov). Provoz na ní byl zahájen 30. srpna 1869. Od prosince 2005 jsou rychlíky na této trati součástí IDS – JMK pod označením R7.

26. března 2014 – Nádražní budova v Rousínově – Pavel Hypš

V roce 2009 vznikla studie, podle které by mělo nádraží ve Slavíkovicích zaniknout. Je svou polohou příliš vzdálené od centra města a kvůli velmi nízkému využití jím většina vlaků pouze projíždí. Během let 2016 až 2019 bude na uvedené trati probíhat rozsáhlá rekonstrukce, jejíž součástí bude i její přeložka v Rousínově a také výstavba nového nádraží v ulici Československé armády. Pokud by nádraží vykazovalo vysokou frekvenci cestujících, bylo by do budoucna možné zavést osobní vlaky jezdící ve 30ti minutovém intervalu, podobně jako na jiných tratích IDS – JMK.

26. března 2014 – Jeden z mála spojů železniční linky R7, zastavující v Rousínově – Pavel Hypš

Poprvé se s autobusy na území města setkáváme v roce 1928, a to na soukromé lince: Olšany – Habrovany – Královopolské Vážany – Slavíkovice, nádraží Rousínov. Další linka zajišťující spojení s Brnem vznikla pravděpodobně ve 30. letech. Pokud pomineme linky s jedním až dvěma spoji během dne, patřili mezi významnější později vzniklé linky jezdící do Komořan, Slavkova a Vyškova.

26. března 2014 – Linka číslo 107 dopravce Tourbus projíždí ulicí Rudé armády – Pavel Hypš

K 19. prosinci 2005 byla veškerá regionální doprava, včetně železnice, začleněna pod IDS – JMK. Autobusové linky v Rousínově lze v tomto systému rozdělit do tří skupin:

·        107 meziregionální spojení Brna, Rousínova a Vyškova

·        602, 621 a 631 regionální spojení do Holubic, Komořan a Velešovic

·        730, 731 a 732 obsluha nejbližšího okolí města

V prosinci 2009 bylo slavnostně otevřeno nové autobusové nádraží, uvedené do pravidelného provozu až 4. ledna 2010.

26. března 2014 – Autobusy linek číslo 107 a 602 na autobusovém nádraží – Pavel Hypš

Městská autobusová doprava v Rousínově neexistuje i přesto, že pro spojení sedmi městských částí by mohla být vhodným řešením. Pouze po území města byla prokazatelně roku 1986 vedena linka číslo 67701 v trase: Garáže ČSAD – Náměstí – Rozcestí k železniční stanici – Slavíkovice. Ve stejném období bylo také na lince 67710 (Rousínov – Olšany) vedeno několik variant spojů jedoucích pouze po městě, a to v těchto trasách:

  • Železniční stanice – Náměstí – Královopolské Vážany – Vítovice
  • Železniční stanice – Náměstí – Rousínovec – Kroužek
  • Garáže ČSAD – Náměstí – Betonárna – Královopolské Vážany – Vítovice

1986 – Jízdní řád linky 67701 – sbírka Pavel Hypš

V období mezi roky 1988 a 1989 samostatná linka po Rousínově zaniká. Spoje do Slavíkovic jsou začleněny do linky 67690 (Brno – Olšany), jezdí ale stále odděleně od spojů ostatních. Tento stav , kromě číselných označení, vydržel pravděpodobně až do začlenění místní dopravy do IDS-JMK k 19. prosinci 2005. Čistě místní linkou se stala linka číslo 732. V trase Čechyně – Garáže ČSAD – Autobusové stanoviště – Rousínovec – Kroužek je v provozu celkem 14 spojů v pracovní dny. Jen jediný je však veden v trase celé, ostatní jsou ukončeny na autobusovém stanovišti, u garáží, nebo naopak garáže vynechávají.

26. března 2014 – Iveco Crossway LE na „městské lince“ číslo 732 – Pavel Hypš

Doplněna je ještě linkou číslo 731 (Rousínov – Olšany), jejíž součástí jsou i „rousínovské“ spoje do Vítovic a Slavíkovic. Od zavedení systému IDS-JMK v oblasti Rousínova byla dopravcem obou linek firma Optimalizace veřejné dopravy Hranice. Kvůli nespokojenosti s jejími službami bylo vypsáno předčasné výběrové řízení a od roku 2007 se dopravcem stal Vydos Bus se sídlem ve Vyškově, který již předtím v této oblasti zajištoval vybrané regionální linky.

Prosinec 2005 – SOR B9.5 dopravce OVD Hranice na náměstí v Rousínově – Pavel Dvořák, web seznam-autobusu.cz

Autor: Pavel Hypš
Editace textu: Zdeněk Liška
Zdroje: Knižní jízdní řády ČSAD Jihomoravského kraje 1986/1987, 1987/1988, 1989/1990, 1990/1991, web wikipedia.cz, web ids-jimk.cz
Poslední aktualizace: 12. května 2014

Related Posts

KLECANY

Klecany jsou malé město v okrese Praha-východ. Leží asi 5 km severně od okraje Prahy na pravém břehu Vltavy, v nadmořské výšce asi 180–280 m. Centrální část města se nachází na skále nad Vltavou, zástavba se ale…

LOUČNÁ POD KLÍNOVCEM

Loučná pod Klínovcem (německy Böhmisch Wiesenthal) je město ve správním obvodě Kadaň v Ústeckém kraji v Krušných horách. Rozkládá se severně od Klínovce na svahu podél říčky Polava, která tvoří státní hranici s Německem. Od…