V posledních několika letech se Česká republika potýká s problémem nedostatku řidičů autobusů, a to i přes opakované zvyšování mezd. Tyto problémy se nevyhýbají ani dopravcům Pražské integrované dopravy, a to zejména jednotlivým divizím koncernu Arriva a také firmě About Me. Částečným řešením těchto problémů je najímání menších i větších dopravců na jejich jednotlivé výkony. Z provozních důvodů si v posledním období takto najímají subdodávky také další dopravci. V následujícím přehledu se pokusíme zmapovat všechny, kteří v provozu vypomáhají. Většina subdodávek není stálého charakteru, často jsou řešeny jen několik dní předem.
Aranea
Společnost Aranea z Prahy se dříve zabývala výhradně kamionovou dopravou. Od roku 2018 však svými autobusy zajišťuje subdodávky pro dopravce Arriva City především na linkách ze Strančic a výjimečně také pro About Me.
Arriva Střední Čechy
Dopravce Arriva Střední Čechy, který vypravuje své vozy v PIDu z provozoven v Dobříši, Kosmonosech, Králově Dvoře a také v Praze, vypomáhá jedním vozem dopravci ČSAD MHD Kladno. Do budoucna bude tento vůz pravděpodobně převeden, zatím je ale stále jeho majitelem Arriva Střední Čechy.
Baronetto
V současné době asi nejaktivnější subdodavatel na linkách PID, dopravce Baronetto z Psár, vypravuje na linky za Arrivu City celkem osm autobusů. Vypravovány jsou většinou jako náhrada vozů za garáž v Jílovém u Prahy.
Gumdrop
Společnost Gumdrop se zaměřuje především na provozování nepravidelné dopravy. Jejich autobusy jsou známy také z mezinárodních i vnitrostátních linek nadnárodních společností Eurolines a Flixbus. Tři městské vozy mají však vyhrazeny také na provoz linek PID. Vypomáhají dopravci Arriva City především na příměstských linkách z Opatova a také jako operativní záloha. Do konce roku 2018 vypomáhal také na linkách dopravce About Me.
Jan Kukla
Soukromý dopravce Jan Kukla z Prahy provozuje dvě dálkové linky z Prahy do jihočeského Týna nad Vltavou. Pro provoz na linkách PID má vyčleněn jediný autobus Karosa Ares, se kterým vypomáhá dopravci Martin Uher na linkách číslo 314, 318 a 320.
Jaroslav Štěpánek
Dopravce PID Jaroslav Štěpánek provozuje pod vlastní licencí linky číslo 110 a 257. Navíc však vypomáhá dlouhodobě dopravci Arriva City vypravováním jednoho pořadí linky číslo 223.
Ladislav Holík
Soukromý dopravce Ladislav Holík vypravuje z Prahy dva autobusy na subdodávky především pro dopravce Arriva City, za garáže Jílové u Prahy i Malešice. Jeho autobusy je zřídka možné spatřit také jako posilu na lince číslo 399 dopravce Exprescar Kladno.
Libuše Mikší
Soukromý dopravce Libuše Mikší zajišťuje především náhradní dopravu za vlaky a také školní spoje v Jihomoravském kraji. Již v minulosti vypomáhaly jejich vozy při výpadcích dopravců PID, a letos se zatím jeden jejich vůz objevoval několik dní na lince číslo 399 dopravce Exprescar Kladno.
Luděk Špacír
Soukromý dopravce Luděk Špacír dlouhodobě vypomáhá v případě výpadků jedním až dvěma vozy na linkách dopravce Arriva City, a to prakticky na všech linkách provozovny Malešice.
Majaagency
Firma Majaagency, vlastněná synem dopravce PID Jaroslava Štěpánka, podniká především v oblasti zájezdové dopravy. Své městské autobusy vypravuje na linky dopravce ČSAD MHD Kladno, především 350 a 609. Během ledna se jejich autobusy začaly objevovat také na Štěchovicku za dopravce Arriva Střední Čechy, na linkách číslo 338, 361, 390 a 440.
Martin Uher
Dopravce Martin Uher sice nepatří úplně mezi subdodávky, pro úplnost článku je však vhodné jej zmínit. V rámci pravidelných oběhů na linkách PID totiž zajišťuje v ranní špičce jeden spoj linky číslo 488, jež je licencována pod dopravcem Arriva Střední Čechy.
Michal Pelc
Soukromý dopravce Michal Pelc z Mladé Boleslavi vypomáhá třemi vozy na linkách dopravce Arriva City, zejména na lince číslo 240 a regionálních linkách v oblasti Strančic.
Otakar Hrneček
Soukromý dopravce Otakar Hrneček z Březové-Oleška svými dvěma autobusy provozuje subdodávku pro dopravce Arriva City, především na příměstských linkách z Budějovické a Kačerova.
Retrobus
Firma Tomáše Studeného, jež vlastní sbírku historických autobusů, od roku 2016 zajišťuje provoz pravidelné linky z Prostějova přes Brno a Hradec Králové do Liberce. Podílí se taktéž na náhradní dopravě za vlaky a mimo to svými autobusy také dlouhodobě vypomáhá pražskému dopravci About Me.
Stenbus
Dopravce PID Stenbus mimo svých pravidelných linek dlouhodobě vypomáhá dopravci Arriva City na jednom pořadí linky číslo 223 a dopravci Martin Uher na jednom pořadí, přejíždějícím mezi linkami číslo 314 a 449.
Vladimír Hrubý
Dopravce Vladimír Hrubý se sídlem v Mladé Boleslavi a rozsáhlým zázemím v Klecanech je známý spíše pro svou rozsáhlou divizi kamionové dopravy. Jeho autobusy můžeme potkávat na zaměstnaneckých svozech v okolí Mladé Boleslavi a jeden z nich také jako subdodávku dopravce Arriva City, na lince číslo 332 nebo na regionálních linkách z Opatova.
Pronájem autobusů
Dopravci řeší také nedostatek vozidel, jež řeší pronájmem autobusů. Takto jezdí u dopravce About Me vůz Iveco First vlastněný ČSAD České Budějovice a dva vozy Iveco Crossway má pronajaté ČSAD Střední Čechy. Dopravce About Me měl také pronajat vůz SOR C8.5 od CDS Náchod, v lednu 2019 však došlo k jeho zakoupení (a ještě jednoho téhož typu).
Autoři fotografií: Pavel Hypš, Petr Suchopar, Michal Surmaj, Sirka
3 Replies to “Subdodávky Pražské integrované dopravy 2019”
Napsat komentář
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Doufám, že brzy bude také jezdit autobus FAN-MAX.
Zajímavostí je také, že Gumdrop začínal jako subdodávka pro ČSAD SČ. A dopravce Aranea a Michal Pelc mají sice různé vlastníky, ale prakticky jsou jeden dopravce dohromady.
Bylo by to hezké, ale v nejbližší době tomu tak nebude. V současné době se hledají investoři a partneři.