Tychy jsou polské město ve Slezském vojvodství, asi 20 km jižně od Katovic. V současnosti zde žije 132 600 obyvatel. Jsou důležitým centrem výroby piva (Tyskie). Nachází se na jižním okraji hornoslezské průmyslové čtvrti. Město Katowice hraničí na severu, Mikołów na západě, Bieruń na východě a Kobiór na jihu. Městem protéká řeka Gostynia, přítok Visly.
První zmínka o městě pochází z roku 1467. Název Tychy je odvozen od polského slova Cichy , což znamená „klid“ nebo „stálý“. Ačkoli pro většinu historie byl název Tychy poměrně trefný, dnes je poněkud ironický, s ohledem na růst města od roku 1950.
Rozsáhlá automobilka Fiat, nacházející se v Tychách, byla otevřena v roce 1975 a ve vlastnictví italského výrobce je od roku 1992. Od roku 2008 má továrna produkci téměř půl milionu vozů ročně. V současnosti vyrábí modely Fiat 500 , Ford Ka (na základě dohody mezi oběma společnostmi) a Lancia Ypsilon . Byla jediným výrobním místem pro druhou generaci vozů Fiat Panda, a to až do roku 2012, kdy výroba skončila.
Město je rozděleno na 23 částí, pojmenovaných podle dívčích jmen seřazených podle abecedy Anna až Zuzanna. Do tohoto systému nezapadá pouze čtvrť Čtyři roční období (Cztery Pory Roku), kterou uměle vybudovala developerská společnost Murapol. Převážnou část města tvoří sídliště.
Železnice v Tychách funguje od 15. listopadu 1868. Na hlavním nádraží se potkávají tratě číslo 139 (Krakow – Zwardoń, nejstarší trať), 142 (Tychy – Katowice Ligota), 169 (Tychy – Orzesze Jaśkowice), 179 (Tychy – Mysłowice Kosztowy MKSB1). Od 14. prosince 2008 zde funguje příměstská železniční linka (Szybka Kolej Regionalna) do Katowic, na které jsou umístěny ještě zastávky Tychy město (Tychy Miasto) a Tychy západ (Tachy Zachodnie).
Autobusová doprava je v Tychách prokazatelně doložena roku 1959, kdy vzniká Městský dopravní podnik (Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej, PKM) jako divize WP-5 podniku WPK Katowice, obdoby našich ČSAD.
První trolejbusová linka v Tychách zahájila provoz 01. října 1982 na trase od garáží dopravního podniku (Depot WPK) do zastávky Krasicki. Počínaje 02. lednem 1984 zahájila provoz linky číslo 2 od průmyslové oblasti Jaśkowicka k vlakovému nádraží.
Od 15.února 1985 byl zahájen provoz linky číslo 3, která křižovala Tychy od průmyslové oblasti kolem fakulty k nádraží Bangalore. Linka číslo 4 se připojila do sítě dne 23. října 1986 a jela od smyčky Paprocan kolem fakulty k nádraží v Bangalore.
Teprve v roce 1992 bylo rozhodnuto o změně označení linek namísto číslic od 1 do 4 na písmena A až D. Zajímavostí, že si tehdy prohodily pořadí: linka A byla původní linka číslo 2, linka B původní linka 4 a linka C původní linka číslo. Provoz původní linky 3 byl z ekonomických důvodů pozastaven a k jeho obnově pod označením D došlo až 9. března 1998.
Od 2. září 2002 zahájila provoz pátá tyšská trolejbusová linka, označenoá písmenem E. Trasa vede ze smyčky Paprocan na nádraží ulicemi Jana Pavla II. a dosud nevyužitou částí sítě v ulice Roweckiego. Na webu wikipedia je zmínka ještě o zrušení linky F z průmyslové zóny do smyčky Paprocany od 1. prosince 2013, pravděpodobně šlo ale pouze o linku zavedenou během nějáké mimořádnosti.
Dne 14. listopadu 2002 zahájil provoz na lince C první tyšský nízkopodlažní trolejbus, typ Solaris Trollino 12 AC. Jejich počet se postupně zvyšoval a od 27. května 2013 je provoz zajišťován již pouze vozy tohoto typu. Dopravce stále vlastní dva vozy Jelcz PR110E, nasazovány jsou však již pouze při výpadku většího množství vozů nebo mimořádnostech. Všechny vozy Solaris jsou vybaveny dieselagregátem pro provoz mimo trolejovou síť, v bezvýlukovém stavu se však tento pohon nevyužívá.
Zajímavostí je, že od května do října 1998 byl pod číslem 024 v Tychách testován trolejbus Škoda 14 TrM z továrny Škoda Ostrov na karlovarsku. Měl sloužit jako propagace tohoto typu pro polské trolejbusové provozy. Kvůli problému s místními předpisy však nikdy s cestujícími v Tychách, ani v jiném polském městě nevyjel. Testovaný vůz byl v roce 2000 odprodán do lotyšské Rigy.
V důsledku zhroucení WPK Katowice roce 1991 byla městská doprava osamosatněna od sítě. V roce 1996 byl vytvořen městský organizátor dopravy (Miejski Zarząd Komunikacji, MZK). Od stejného data se na dopravě začal podílet také soukromý dopravce Meteor se sídlem v Jaworzně a sedm menších firem provozujících mikrobusy. Od 1. února 1998 je trolejbusový provoz oddělen do samostatné společnosti TLT Tychy vlastněné městem.
V současnosti je v Tychách v provozu 35 běžných autobusových linek, 10 mikrobusových, 1 rychlíková a 1 školní. Většina autobusých linek vyjíždí i mimo město, pouze po městě jezdí linky 101, 128, 291 a školní linka S. Několikrát do roka jsou v provozu ještě čtyři linky navážející ke hřbitovu ve Wartogłowieci.
Zdroje: web mhdfoto.cz, web phototrans.eu, web wikipedia.cz (Trolejbusová doprava v Tychách, Tychy), web tlt.pl, web wikipedia.org (Tychy), web wikipedia.pl (Miejski Zarząd Komunikacji w Tychach, Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Tychach, Tychy)