Vyšehrad je historické hradiště, hrad a pevnost v Praze, na skále nad pravým břehem řeky Vltavy na jižním okraji historického města, ve čtvrti Vyšehrad. Na Vyšehradském hřbitově se Slavínem u kostela sv. Petra a Pavla jsou pochovány významné české osobnosti, nachází se zde i nejstarší pražská rotunda sv. Martina.
Skutečný vznik knížecího hradiště je kladen do druhé poloviny 10. století. Fakticky se Vyšehrad stal součástí Prahy za Karla IV., který jej přestavěl a napojil na opevnění nově založeného Nového Města. Od 15. do 19. století byl Vyšehrad s podhradím samosprávným městem, do roku 1848 podřízeným vyšehradské kapitule a připojeným k Praze roku 1883.
Pevnostní podoba většiny Vyšehradu byla vystavěna mezi lety 1653 až 1727. Původní městská zástavba, téměř vysídlená již během předchozích válečných událostí, byla zbořena. Většina domů celé městské části, bývalého města Vyšehrad, je tak postavena až po této události. V současnosti je zde evidováno ve 122 domech lehce přes 2000 obyvatel.
Roku 1872 byl zahájen provoz na pražské spojovací dráze, vedoucí pod Vyšehradem, sloužícímu ke spojení nádraží Praha-Smíchov a Praha-Hlavní nádraží. Už od zahájení provozu stála na Vyšehradě nádražní budova, cestujícím však začala sloužit až v roce 1888, kdy zde byla zahájena osobní doprava. Od roku 1960 přestalo nádraží sloužit jako železniční stanice a v roce 2014, po rekonstrukci zabezpečovacího zařízení, přestala být stanice obsazena výpravčím. S obnovením provozu se již v budoucnu nepočítá, jelikož je stanice v oblouku. Jedinou možností by byla výstavba nádraží nového, v Nuslích poblíž Ostrčilova náměstí, o které má Praha 2, nicméně ani projekt zatím realizován nebyl.
První tramvajová linka dorazila pod Vyšehrad v roce 1898. Vedla z Karlova náměstí Vyšehradskou třídou až před bývalou radnici na dolním konci Vratislavovy ulice.
Roku 1908, po zavedení číslování tramvajových linek, dostala označení „4“. V roce 1910 byla zprovozněna spojka Svobodovou ulicí mezi křižovatkou s Vyšehradskou a dnešním Albertovem.
Od roku 1927 došlo ke zrušení části tratě k Vyšehradské radnici a doprava převedena přes křižovatku Výtoň. V roce 1931 byla trať zcela přeložena z Vyšehradské třídy do ulice Na Slupi a vedena dále do Nuslí.
Vyšehrad má i svou stanici metra, nenachází se však na území dnešní městské části ani původního města. Dne 9. května 1974 byl zahájen provoz prvního úseku metra C se stejnojmennou stanicí, nacházející se poblíž vyšehradské pevnosti, avšak v Nuslích na jižním předmostí Nuselského mostu. V nočním provozu nese tento název i přilehlá zastávka nočních autobusů.
cs.wikipeda.org (Praha-Vyšehrad (výhybna), Pražská spojovací dráha), Vyšehrad, Vyšehrad (část Prahy), Vyšehrad (stanice metra)), web vysehradskej.cz (Vyšehradské tramvaje)